אימון קוגנטיבי בקרב מבוגרים

hello

מחקר לאימון שיפור היכולת הקוגנטיבית בקרב אנשים מבוגרים, שנתמך על ידי המכון הלאומי לבריאות, נמשך כעשר שנים לאחר השלמת תכנית האימונים, הוכיח הישגי הכשרה בהיבטי הכרה מעורבת ביכולת לחשוב וללמוד, אך המדענים סבורים כי תוצאות אימון הזיכרון יהיו בתוקף רק לאחר עשר שנים.
המחקר להדרכת התקדמות קוגנטיבית ולימוד עצמאי פעיל בקרב בני גיל הזהב, פורסם בגיליון ינואר 2014 של כתב העת של האגודה האמריקנית לגריאטריה. פרויקט המחקר מומן על ידי המכון הלאומי להזדקנות (NIA), ועל ידי המכון הלאומי למחקר סיעוד (NINR).
נתונים קודמים מניסוי קליני זה הוכיחו כי השפעת האימון נמשכת חמש שנים. כיום, כשהתוצאות משפיעות לטווח הארוך יותר, נמצא כי סוגי אימון קוגנטיבי מסוימים מספקים תועלת מתמשכת גם עשור מאוחר יותר. הם מצביעים על כך שיש להמשיך להפיץ תכניות אימון קוגנטיבי כשיטת טיפול המסייעת בשמירה על היכולת המנטאלית של אנשים מבוגרים, כך שיוכלו לשמור על עצמאותם.

מהלך המחקר
תכנית האימון הקוגנטיבי אותה בדקו המדענים נקראת "ACTIVE" והיא מהווה דוגמה חשובה למחקר טיפול אשר מטרתו לאפשר לאנשים מבוגרים לשמור על יכולותיהם הקוגנטיביות בגילאים מבוגרים. הגיל הממוצע של האנשים שהשתתפו במחקר במשך עשר השנים האחרונות סבב את גילאי 82. בהתחשב בתוחלת החיים הארוכה המאפיינת את ימינו, סוג זה של מחקר ממוקם גבוה יותר ויותר בראש סדר העדיפויות הציבורי.
2,832 מתנדבי המחקר המקורי חולקו לשלוש קבוצות אימון זיכרון, חשיבה ועיבוד מהיר של מידע. בקבוצות האימון השתתפו שישים משתתפים במפגשים שנמשכו כשבעים דקות, במשך חודש וחצי, וחלק מהמשתתפים, שנבחרו באקראי, נבחרו למפגשי אימון מואצים יותר בשלב מאוחר יותר. השפעת המחקר מדדה יכולת קוגנטיבית ספציפית מיומנת מיד לאחר המפגשים, ובמהלך שנתיים, שלוש שנים, חמש שנים ועשר שנים לאחר האימון.
בנוסף התעניינו החוקרים לגבי השפעת האימון על יכולת המשתתפים לבצע מספר משימות יומיומיות מורכבות. הם העריכו יכולות אלו באמצעות סטנדרטים של זמן ויעילות בביצוע הפעולות, וביקשו מהמשתתפים לדווח על יכולותיהם לבצע משימות יומיומיות, החל מהכנת ארוחות, ביצוע עבודות בית, ניהול כספים, שמירה על הבריאות, שימוש בטלפון, עריכת קניות, נסיעות והזדקקות לסיוע בהלבשה, היגיינה אישית ורחצה.
בסיום המחקר, כל קבוצות המשתתפים הראו ירידות מהבדיקות הבסיסיות שלהם בזיכרון, חשיבה ומהירות עיבוד מידע. יחד עם זאת, המשתתפים שעברו הכשרה בחשיבה ומהירות העיבוד חוו פחות ירידה בהשוואה למשתתפי השליטה בזיכרון.
תוצאות המבחנים הקוגנטיביים לאחר עשר שנים מראות כי 73.6% מהמשתתפים שעברו אימוני חשיבה, עדיין הפגינו יכולת ביצוע משימות חשיבה מעל הרמה הבסיסית שהייתה להם לפני המחקר. בהשוואה ל-61.7% מהמשתתפים, שלא קיבלו כל הכשרה.
דפוס זהה נראה באימוני מהירות: 70.7% ממשתתפי המחקר שעברו אימוני מהירות, הראו ביצועים מעל רמת הבסיס שלהם, בהשוואה ל-48.8% בקבוצת הביקורת. לא נראה הבדל בביצועי זיכרון בין קבוצת הזיכרון וקבוצת הביקורת לאחר עשר שנים.

מסקנות המחקר
משתתפי המחקר בכל קבוצות האימון העידו כי הם מתקשים פחות בביצוע המשימות היומיומיות, בהשוואה למשתתפי קבוצת הביקורת. יחד עם זאת, בדיקות סטנדרטיות של יכולות תפקוד פרטניות שנערכו על ידי המדענים, לא הצביעו על הבדל ביכולות התפקודיות בין הקבוצות.
מומחי תכניות להזדקנות קוגנטיבית בחטיבת התנהגות ומחקר חברתי במכון הלאומי להזדקנות סבורים כי תוצאות המחקר בנוגע למהירות עיבוד המידע, מעודדות ביותר. שיפורים עליהם דווחו המשתתפים לגבי התפקוד היומיומי מעניינים, אך עדיין לא ניתן לקבוע אם שיפורים אלו מאפשרים באמת לאנשים מבוגרים לחיות חיים עצמאיים יותר, למרות שגם שיפור קטן עדיין חשוב, ולא למבוגרים בלבד, אלא גם לבני משפחתם והמטפלים בהם.

גיורא מלמד
גיורא מלמד

אחרי שלא מצאתי בשום מקום אחר את מבוקשי, שמתי לעצמי כיעד להקים ולרכז מידע נגיש לגימלאים גיל הזהב, מקווה ומאמין שתמצאו ערך רב בתוכן באתר.