כולנו "מטפלי משפחה" לא רשמיים

"כל אחד הוא נר קטן אך כלנו אור אחד"

לרוב המשפחה חשה שלא בנח למקד את הבעיה בצורך שלהם לעזרה מול צרכיו הרפואיים של יקירם בו הם מטפלים. הם לא נשמעים-אבל הם זועקים בתוכם.
המשפחה המטפלת זקוקה לעזרה לאור השינוי העצום שחל האופן התנהלותם.

המשפחה המטפלת זקוקה לעזרה!! בעולם החלו לקרוא להם "מטפלי משפחה" או מטפלים לא רשמיים. בכל משפחה בה ההורים או הסבים הינם מבוגרים מתחיל הצורך בלשנות את שגרת החיים ולהפנות תשומת לב ומשאבים לכיוון בן המשפחה המבוגר. במיוחד משפחתם של החולים המנסים "להישאר עם הראש מעל המים" בטיפולם בהוריהם המבוגרים שלעיתים גם החולים. לא תמיד קולם נשמע. לרוב המשפחה חשה שלא בנח למקד את הבעיה בצורך שלהם לעזרה מול צרכיו הרפואיים של יקירם בו הם מטפלים. הם לא נשמעים-אבל הם זועקים בתוכם. המשפחה המטפלת זקוקה לעזרה לאור השינוי העצום שחל האופן התנהלותם. הם זקוקים לעזרה על מנת להמשיך לתמוך ולטפל ביקירים. על מנת להמשיך לתפקד כמפרנסים ובכלל לחיות חיי קהילה וחברה. הם זקוקים לעזרה יום יומית כי הטיפול ביקיריהם הוא טיפול יומיומי ומתמשך לאורך כל היממה. הם זקוקים לעזרה בהתמודדות מול גורמי הרפואה- האחיות,המטפלות והרופאים. הם זקוקים לקשר רציף וזמין בכל שעות היממה עם צוות המטפלים והרופאים. בעיקר הם זקוקים לעזרה על מנת לקבל הפסקה "לנשום אויר" מהמירוץ הסיזיפי לשמירת איכות חיים כלשהיא ליקיריהם. הם צריכים עזרה והכוונה במבוך הביוקרטי של חברות הביטוח וקופות החולים. הם צריכים לקבל מידע על הטכנולוגיות האפשריות שיכולות לתמוך בהם ולאפשר להם יותר בטחון ומכאן גם יותר זמן לעצמם. הם זקוקים גם למילה תומכת ומעודדת ולהבעת הערכה על מעשיהם. מי יכול וצריך להיות התומך במטפלי משפחה? מטפלים משפחתיים לרוב מסובסדים כלכלית על ידי גורמים ממשלתיים כגון ביטוח לאומי,משרד הרווחה ומשרד הבריאות. האתגר הוא ששימוש בכל הזכויות שנצברו בביטוחים שונים מקטין את האפשרות לשימוש נוסף בזכויות אלו ולייקור עלויות המשך הביטוחים. לעתים נדרשת ממש התערבות מומחים לביטוח/עורכי דין על מנת לממש את הזכויות שנצברו למבוגרים ולנו במהלך השנים. הממשלה והוועדות שלה מכינות תכניות לטיפול בבעיה הקיימת של מחסור במטפלים, חוסר במשאבים למטפלים, אתיקה וטכנולוגיה. אלו פתרונות שיבשילו לאט. כרגיל, מעוטי היכולת יצטרכו לחכות לכספים הממשלתיים ומרובי היכולת נהנים מהטכנולוגיות והשירותים כבר עכשיו. המשרד הממשלתי שאמון על הטיפול באזרח הוותיק הקים לפני מספר שנים מועדון לקוחות חינמי לכלל האזרחים הוותיקים. המועדון "ותיקים ונהנים" הוקם ומופעל על ידי חברת סטייל, על מנת למנף את העצמה הכלכלית להטבות והנחות ואף הצליח בכך. לדוגמה – שלישי בשלייקס היה מיזם שהמועדון קידם בשיתוף עם המשרד הממשלתי. (http://style.co.il/contents.asp?aid=105998 ) בישראל חיים כיום על פי נתוני הלמ"ס מעל 865 אלף אזרחים ותיקים. האבסורד הוא שהכמות העצומה של צרכני השירותים והטכנולוגיות אינה מאוגדת להשגת תעריפים זולים לטיפול וכל משפחה עומדת בודדה מול המערכות. עמותת הלב-אגוד העמותות למען הזקן בישראל, החליטה שלא עוד. הם ימנפו את גורם הגודל הצרכני המשמעותי של הקשישים בתחומי הרפואה הדחופה והסיוע לטובתם של הקשישים באמצעות העמותות למען הקשיש ברשויות המקומיות. יו"ר העמותה יצחק משה כתב באתר העמותה (http://www.kolhalev.org.il/) : ….. מטרת הקמת עמותת "הלב" הייתה לאחד את כל הנרות הקטנים לאור גדול ומשפיע, כדברי הפתגם הידוע לחג החנוכה: "כל אחד הוא נר קטן / אך כולנו אור איתן". אחד הנושאיo שטופלו על ידי העמותה היה לאתר את המוקד הרפואי המתאים ולסכם עם המוקד על הדרך בה ימוצו זכויות הקשישים בקהילות התומכות. בזכות שיתוף פעולה זה הושקו שרותים חדשים לעמותות של הקשישים ברשויות המקומיות כגון: אפליקציית "מוקד שרפ הלב" הניתנת חינם לחברים הוותיקים בקהילות התומכות ועוד.

גיורא מלמד
גיורא מלמד

אחרי שלא מצאתי בשום מקום אחר את מבוקשי, שמתי לעצמי כיעד להקים ולרכז מידע נגיש לגימלאים גיל הזהב, מקווה ומאמין שתמצאו ערך רב בתוכן באתר.