שלשולים והקאות – כיצד תוכלו להימנע?

למרות שסוגים מסוימים של שלשולים והקאות, כגון אלו שנובעים ממצבים רפואיים שונים, הם בלתי נמנעים, ניתן למנוע שלשול זיהומי. שיטת המניעה החשובה ביותר היא הימנעות ממגע עם גורמים זיהומיים שעלולים להוביל למצב. המשמעות היא שהקפדה על שטיפת ידיים והיגיינה חשובות מאוד.

הקאות ושלשולים עלולים להוביל לתחושת חולי. הבטן והמעיים מגיבים לגורם גירוי, שעשוי להיות מזון, תרופות או שפעת קיבה ויראלית. מצבים אלו נובעים מניסיונות הגוף להסיר את הבעיה מהמערכת. בחילות הן סימפטום שמונע אכילה, ומאפשר לבטן ולמעיים זמן להתאושש. על מנת לשוב לשגרה, מומלץ להתחיל עם תרופות סבתא לכאבי בטן על מנת להקל על אי הנוחות.

שתייה מספקת

שתיה מספקת חשובה למניעת איבוד כמויות גדולות מדי של נוזלים מהגוף, מה שעלול להוביל להתייבשות. חשוב לשתות נוזלים צלולים כגון מים או מרק צח, ולהימנע ממשקאות עם הרבה סוכר, כמו מיצים ומשקאות מוגזים, שעלולים להחמיר את השלשול.

במקרה של הקאות חמורות, יש להימנע ממשקאות שמכילים תמיסות אלקטרוליטים, שחסרים את התערובת הנכונה של מים, סוכר ומינרלים. משקאות עלו עלולים גם להחמיר את התסמינים, ובמצב זה, תמיסות ההידרציה הזמינות באופן מסחרי הן הטובות ביותר.

מומלץ למצוץ שבבי קרח אם המחשבה על שתייה גורמת לכם לבחילה. כשהתיאבון חוזר, ניתן לשוב לתזונה הרגילה, ולהתייעץ עם הרופא על הימנעות ממזונות כלשהם.

תרופות

קיימות תרופות ללא מרשם וטיפולים רפואיים זמינים לשלשולים והקאות. למרות שברוב המקרים טיפולים אלו בטוחים למבוגרים, אין ליטול אותם ללא התייעצות עם הרופא. חשוב להבין כמה היבטים על תרופות:

היפטרות מחומרים מזיקים

הקאות ושלשולים הן שיטות שהגוף משתמש בהן להיפטרות מחומרים מזיקים כגון חיידקים. אין להשתמש בתרופות נגד שלשולים או נגד הקאות, אלא אם כן הרופא מורה עליהן.

אספירין ותחליפי אספירין

סוגים רבים של אספירין ותחליפי אספירין עלולים לגרות את הבטן, לכן יש להימנע מהשימוש בהם במצב של קלקול קיבה.

תרופות מרשם וללא מרשם

חלק מהתרופות במרשם וללא מרשם עלולות לגרום להקאות ושלשולים. יש להתייעץ עם הרופא על כל התרופות שנצרכות בהווה, שעלולות לגרום לתסמינים אלה.

אנטיהיסטימינים

אנטיהיסטימינים מסוגים שונים ללא מרשם מסייעים לשליטה בבחילות. תרופות אחרות מסייעות להרגעת קלקול קיבה. יש להתייעץ עם הרופא לגבי התרופות שעשויות לסייע.

תרופות נוספות ללא מרשם כוללות תרופות נוגדות הקאה. בחלק מהמקרים, הרופא עשוי להמליץ על אנטיביוטיקה לטיפול בהקאות ושלשולים שנגרמים על ידי זיהומים חיידקיים או הרעלת מזון.

תרופות סבתא להקאות ושלשולים

הנה כמה שיטות לטפל בהקאות ושלשולים בבית למניעת התייבשות:

  • שפע מנוחה
  • הימנעות מלחצים.
  • אכילת קרקרים מלוחים.
  • הקפדה על תזונה שמורכבת ממזונות תפלים.
  • הימנעות ממזונות שמנוניים, מתובלים או עשירים בשומן וסוכר.
  • הימנעות ממוצרי חלב.
  • הימנעות מקפאין.
  • שטיפת ידיים במים וסבון לעתים קרובות.

 

כיצד תשמרו על בריאות המעיים ומערכת העיכול שלכם?

יש כמה דגשים חשובים שיכולים בהחלט לעזור לכם לשמור על הבריאות באופן כללי עם דגש על מערכת עיכול תקינה ופעילות מעיים מאוזנת. הדבר הראשון הוא להקפיד לאכול כמה ארוחות קטנות ביום ולא להעמיס על הקיבה שלכם כמויות גדולות. ככה בעצם אתם מספקים לגוף מנות קטנות של אנרגיה ומונעים פעילות יתר. בנוסף, שווה שלא לאכול בסמוך לשינה אלא להקפיד לאכול את הארוחה האחרונה שלכם משהו כמו 3-4 שעות לפני שאתם הולכים לישון. מומלץ להעשיר את התפריט עם מזונות פרוביוטיים ולהימנע מאכילת מזונות חריפים. גם שתיה חריפה, קפאין ועישון אינם מטיבים עם מערכת העיכול שלנו.

גיורא מלמד
גיורא מלמד

אחרי שלא מצאתי בשום מקום אחר את מבוקשי, שמתי לעצמי כיעד להקים ולרכז מידע נגיש לגימלאים גיל הזהב, מקווה ומאמין שתמצאו ערך רב בתוכן באתר.