ביתי הוא מבצרי ולא בית האבות! במיוחד בגיל השלישי

סביבה ביתית,חום וכבוד

כאשר משוחחים עם אנשים מבוגרים, או כאלה המוגדרים זקנים * ישנם בדרך כלל כמה מוטיבים חוזרים בשיחה: "העיקר להיות בריאים" "שלא יהיה גרוע יותר" "להמשיך לגור בבית ולא… בדיור מוגן או חס וחלילה בבית אבות" ואני מוסיף או יותר גרוע… בבית אבות סיעודי.

דיור מוגן זה לא כמו בבית קל וחומר בית אבות סיעודי

החיים בבית ולא במוסד סיעודי או בית אבות נתפסים על ידי רוב האנשים כהמשך טבעי לחייהם עד כה. נכון שהבית קצת גדול, הילדים כבר שנים לא בבית, אבל יש מקום לארח את המשפחה המורחבת עם הילדים, הנכדים והנינים. הסביבה, השכנים והחברים – לכולם התרגלנו ובבית שלנו – אנחנו מרגישים בבית… ואילו בדיור וגן אפילו שזה מקום יפה וכו זה לא כך קל וחומר בבתי אבות במאה העשרים ואחת קיימות טכנולוגיות שיכולות לעזור לאנשים להמשיך לגור בבית, ולהקטין את אי הנוחות והסיכון שבעבר היו חלק בלתי נפרד מהחיים של האדם המבוגר בבית. אחד הנושאים המרכזיים הקשורים בהמשך מגורים בבית ולא במוסד סיעודי הוא הבטחת שלומו של האדם המתגורר לבדו, ואת תחושת הביטחון והשקט הנפשי שלו ושל בני משפחתו. אירועים רבים יכולים להתרחש בבית, ובאין אדם נוסף לעזור ברגע האמת תקלה קטנה יכולה להתדרדר ולהסתיים כאירוע חמור. חלק מהשאלות שרבים שואלים את עצמם: • מה אם ארגיש רע ולא יהיה בכוחי להזעיק עזרה? • אם אפול בביתי, ביום או בלילה, ולא אוכל להזעיק עזרה? • אם לא אגיע בערב הביתה בגלל אירוע טראומטי מחוץ לבית, מי ידע על כך? • אם יכנס פורץ לבית בזמן שאני ישן במיטתי – איך ידע על כך מי שאמור לדאוג לשלומי?  בבית אבות או דיור מוגן (שזה כמו בית מלון) אין חשש מכל הדברים הללו.

למי שבכל זאת רוצה לגור בבית ומצבו הפיזי מאפשר זאת נספר כי מערכת אמיטי (Amity) שפותחה בישראל נותנת מענה לשאלות האלה, ולשאלות רבות נוספות. אפשר לראות את המערכת (שאינה כוללת מצלמות) כמלאך טוב המשגיח על המתרחש בבית, ובמקרה הצורך קורא לעזרה מבלי שיהיה צורך ללחוץ על כפתור או לבצע פעולה כלשהי. ניתן לחבר את המערכת למוקד מצוקה ו\או למטפלים לא פורמליים (בני משפחה, שכנים, חברים). המטפלים יכולים לקבל מידע דרך אפליקציה המותקנת בטלפון הסלולרי שלהם, או דרך מיסרונים (SMS) או הודעות מוקלטות שמגיעות אליהם כאשר המערכת מזהה בעיה. המערכת מאפשרת לטלפון של המבוגר לשמש גם ככפתור מצוקה. בלחיצה על כפתור המצוקה יוצר הטלפון קשר עם המוקד, פותח את הרמקול ומאפשר שיחת אינטרקום עם המוקד. המוקד מקבל גם את המיקום המדויק בו נמצא המבוגר באותו הרגע. המערכת מותקנת בקהילות תומכות, בבתים פרטיים וגם בבתי אבות.

* מיהו "זקן" ומיהו סתם מבוגר? לפי ההגדרה של הגרונטולוגים, אדם מעל גיל 65 הוא זקן. מניסיון של שלוש שנות עבודה עם אנשים בני 40 עד יותר מ- 100 (אנשים אצלם הותקנה מערכת אמיטי) אני מגדיר "זקן" כמי שעונה לפחות על אחד הקריטריונים הבאים: 1. הוא חושב שהוא זקן. 2. הוא לא מפסיק לדבר על מחלות, כאבים, מה הוא לא יכול לעשות ואיך פעם הכל היה טוב ועכשיו גרוע ומיהו "לא זקן"? 1. זה שלא מגדיר את עצמו זקן 2. אחד שהוא פעיל, שיש לו תכניות לעתיד, שיש לו ברק בעיניים ויודע לספר אילו דברים טובים קרו לו לאחרונה. פגשתי זקנים בני שלושים, ארבעים וחמישים וגם "לא זקנים" בני שמונים, תשעים ואפילו בני 100… מידע נוסף על המערכת, כולל תמונות, דוגמאות וסיפורי אירועים בהם הייתה מעורבת המערכת ניתן למצוא באתר המוצר (בעברית): www.amityathome.com

גיורא מלמד
גיורא מלמד

אחרי שלא מצאתי בשום מקום אחר את מבוקשי, שמתי לעצמי כיעד להקים ולרכז מידע נגיש לגימלאים גיל הזהב, מקווה ומאמין שתמצאו ערך רב בתוכן באתר.